Marketing
Op welke wijze gaat jouw organisaties met (potentiële) relaties om? Mijn ervaring leert dat veel organisaties zich wel bewust zijn van het feit dat niet iedere relatie hetzelfde is en haalt & brengt bij de betreffende organisatie, maar handelt daar niet of nauwelijks naar. Dat kan en moet in mijn optiek anders.
Goede doelen die deze segmentgerichte marketing wel hanteren zijn over het algemeen succesvol in binden en behouden van relaties in de breedste zin. Natuurlijk kan het zo zijn dat uitgerekend jouw organisatie maar 1 doelgroep heeft en zoekt. Dat maakt het leven een stuk makkelijker omdat er meer focus is. Voor de meeste goede doelen is het anders en zullen ze echt per doelgroep een aangepaste strategie moeten hebben om in contact te komen en blijven met de betreffende relatie.
Voor diverse organisatie heb ik kunnen bijdragen aan een gesegmenteerd marketingplan en voortvloeiende activiteiten. Voor het Leger des Heils was 50|50 soup een manier om 30ers en 40ers die van koken en lekker eten houden te betrekken bij daklozen in Nederland. Voor de KNRM zat het vooral in communicatieverschillen tussen watersporters. Kiters zijn andere mensen dan zeilers, maar beiden krijgen voorlichting over veilig watersporten en worden ook allebei gered door de vrijwilligers van de KNRM. Een andere organisatie die mensen redt is de Reddingsbrigade. Zij hebben jaarlijks miljoenen mensen op bezoek op het strand en de recreatieplassen van ons land. Met gerichte oplossingen werden met name moeders met kleine kinderen gewezen op de gevaren van de zee en het strand en op de rol die de Reddingsbrigade kan spelen om een onbezorgde stranddag te hebben. Voor MAF Nederland werden alle evenementen georganiseerd.
Dit zijn een paar voorbeelden van een aanzienlijk langere lijst van marketingstrategieën en -acties.
Heeft jouw organisatie hulp nodig op dit gebied, laat het me weten!