Echte relaties

In de afgelopen 30 jaar heb ik bij veel goede doelen in de keuken mogen kijken en gezien hoe er op diverse manieren met nieuwe en bestaande relaties wordt omgegaan. Voor sommige is de relatie de melkkoe die vooral mogelijk maakt wat de organisatie voor ogen heeft, maar ik ben ook bij organisaties betrokken geweest waar de donateur echt op een voetstuk wordt geplaatst en bijna één op één communicatie plaatsvindt. Deze vorm van communicatie is wellicht arbeidsintensief, maar het loont.

De start van de zoektocht naar relaties is het weten wie je als organisatie zoekt en wat je die persoon te bieden hebt. Eigenlijk is het vinden een zakelijke relatie niet zoveel anders dan wat we doen als we persoonlijk opzoek zijn naar een partner. Je vindt iemand aantrekkelijk en hoopt dat dit wederzijds is. Als dit het geval is dan is er sprake van wederzijdse relevantie omdat beiden iets hebben en willen geven dat de ander graag wil ontvangen. 


Omdat goede doelen vaak ‘terugbetalen’ in emoties en er geen fysieke transactie plaatsvindt luistert het communiceren met relaties nog nauwer. Veel gevoelens ten opzichte van jouw organisatie krijg je namelijk niet te horen (tenzij je er nadrukkelijk om vraagt). Jouw relatie handelt echter wel naar wat hij/zij voelt en denkt. Dit betekent in veel gevallen een teleurstelling voor beiden (en in het positieve geval een onverwachte uiting van waardering). 

Net als in jouw persoonlijk leven geldt de regel dat je zult moeten investeren in relaties. Dit betekent dat je tijd en (financiële) middelen beschikbaar moet stellen.


Jouw organisatie kan groei realiseren door te investeren in relaties. De kracht van marketing, communicatie en fondsenwerving kan daarbij bijdragen aan de doelstelling van jouw organisatie. 


Neem contact op als je wilt weten wat ik voor jouw organisatie kan doen.